Wintertips

Hier een lijst met de 25 tips om de kou op de juiste manier te trotseren.

 

Laat je motor niet warmdraaien terwijl je ijs krabt.
Wel doen: meteen wegrijden na het starten. Bij koude motor is het benzineverbruik en ook de schadelijke uitstoot zeer hoog. De katalysator ’slaapt’ nog, de olie is bij wintertemperaturen zeer stroperig. Een motor is bij vriestemperaturen pas na 4 km warmgelopen en bereikt pas dan zijn normale prestaties en normale verbruik. Van stilstaand warmdraaien zal de motor sneller verslijten.

Doe geen lange startpoging
Wel doen: als de motor niet vlot aanslaat, dan doe je beter een paar korte startpogingen dan een lange. De batterij is een van de zwakste punten van een auto in de winter en als ze te zwaar belast wordt, zal ze het begeven.

Geef géén gas bij het starten
Blijf van dat gaspedaal af. De meeste huidige benzinemodellen beschikken over elektronische injectie- en ontstekingssystemen die de hele operatie beheren zonder dat je het gaspedaal moet aanraken.

Ontkoppel tijdens het starten
Als je het ontkoppelingspedaal indrukt tijdens het starten, kan de motor vrijer draaien, zelfs in neutraal.

Koplampen helpen de accu
Als het starten niet wil lukken, vooraf even de koplampen aan zetten om de accu op te warmen.

Ruitenwissers zijn geen ijswissers
Gebruik je ruitenwissers niet om ijs te wissen: dit ruïneert niet alleen je ruitenwissers, maar zorgt ook voor een ondoorzichtige brij op de ruiten.

Giet nooit warm water op bevroren ruiten
Absoluut uit den boze: aangevroren autoruiten proberen te ontdooien door er warm water over te gieten. Hierdoor kan de autoruit barsten en bovendien kan het water, als het afgekoeld is, gaan aanvriezen.

Wrijf je ruit in met aardappel
Preventietip: wrijf de ruit aan de buitenkant in met een doormidden gesneden aardappel. Aan de binnenkant kan je tegen dampaanslag de ruit inwrijven met een beetje schoonmaakmiddel of shampoo.

Dek je ruiten af
Dek je ruit niet af met krantenpapier, want dit kan aankoeken als het bevriest. Gebruik karton of speciale folie.

Stop een kurk achter je ruitenwisser
Om vastgevroren ruitenwissers te voorkomen: stop een kurk tussen de autoruit en de ruitenwissers.

Krab ijs weg met hulp van ontdooispray
Bij het ijs krabben is het opletten voor krassen. Een brede krabber werkt het best en het is een goed idee om ontdooispray te gebruiken. Vooral niet te zuinig zijn daarmee.

Doe grafiet- poeder in de sloten
Preventietip: breng op voorhand grafietpoeder aan in de sloten – steek je sleutel een paar keer in het slot om het poeder goed te verspreiden. Dit voorkomt bevroren sloten.

Stop antivries in je zak
Wie een klein busje antivriesspray in zijn jaszakken of handtas bewaart, krijgt altijd zijn deur open – zelfs als het slot bevroren is.

Gebruik geen handrem
Omdat de handrem kan vastvriezen, is het beter deze niet te gebruiken bij serieus vriesweer. Beter is het de wagen in versnelling te zetten en – als je op een helling staat – wielblokken te gebruiken.

Rij met winterbanden
Controleer spanning en profieldiepte van de banden: drie tot vier millimeter is in de winter het minimum. Winterbanden zijn geen overbodige luxe. Bij een snelheid van 50 km per uur bedraagt de remafstand op harde sneeuw 23 meter met winterbanden en 55 meter met zomerbanden. Ook op nat wegdek beperken winterbanden de remafstand aanzienlijk. In een aantal Europese landen en op sommige bergpassen zijn winterbanden verplicht: wie er geen heeft, riskeert dan een fikse boete.

Gebruik antivries tot -30 graden
Het koelsysteem dient van voldoende antivriesmiddel voorzien te zijn. Laat het koelsysteem en de ruitensproeier van de auto beveiligen tegen temperaturen van minimaal -30 graden.

Was het zout weg
Strooizout tast chassis, carrosserie en banden aan. Regelmatig de auto wassen of naar de carwash gaat slijtage tegen.

Gebruik dieseladditief
Voor oudere dieselmotoren: bij aanhoudende vriestemperaturen van min zes graden of pieken van min twaalf, stolt de paraffine in diesel, waardoor de dieselfilter verstopt kan raken en de auto stilvalt. Bij moderne diesel komt dit nog erg zelden voor. Als het toch gebeurt, kan je bij een oude dieselmotor vijf tot zes procent benzine toevoegen. Moderne dieselmotoren hebben een speciaal additief nodig.

Strooi talk- poeder op de deurrubbers
Deurrubbers kunnen vastvriezen. Trek niet te hard aan de deuren want de rubbers kunnen loskomen. Smeer de rubbers vooraf in met talkpoeder. Je kan ook rubbervet gebruiken.

Installeer standverwarming
In Scandinavië is standverwarming dagelijkse kost. Zo wordt de auto altijd op temperatuur gehouden. Starten gaat dan moeiteloos, bovendien is ook het interieur aangenaam warm. Er zijn twee formules. In het eerste geval steek je gewoon de stekker in het stopcontact, in het tweede geval beschikt de auto over een apart motortje.

Laat de stoelverwarming niet aanstaan
Wel doen: de stoelverwarming enkel in de eerste minuten opzetten. Als de motor is warmgelopen en de normale verwarming genoeg warmte afgeeft, is de stoelverwarming volstrekt overbodig en hetzelfde geldt voor de achterruitverwarming. Daarom dat deze zich bij de nieuwere automodellen vanzelf uitschakelt.

Zet de airco op tijd af
Airconditioning moet je doseren in de winter. Airco verbruikt 0,6 Liter per 100 km. Bij vochtig weer is airco wel nuttig om aangedampte ruiten vrij te houden. Kortstondig gebruik van de airco kost volgens de berekeningen van de TÜV-experts minder energie dan langdurig gebruik van de achterruitverwarming of de warmteblazer.

Wees spaarzaam met mistlicht
Blijf van die mistlichten af, behalve wanneer de zichtbaarheid minder is dan 50 meter. Mistlichten worden bij winterweer vaak aangezet, maar zijn slokoppen. Gewone verlichting kost 0,4 liter brandstof per 100 km, extra verlichting nog eens 0,2 liter daarbovenop.

Vervoer zo min mogelijk op het dak
Haal alles wat niet strikt noodzakelijk is van het dak. Een bagagebox op het dak verhoogt het brandstofverbruik met tot 4 liter per 100 km. Ook andere bagagedragers op het dak veroorzaken extra verbruik, zij het minder.

Sneeuwkettingen voor extremen
Bij extreem winterweer zijn sneeuwkettingen noodzakelijk voor grip en trekkracht. Op plaatsen waar sneeuw ligt, kan door verkeersborden duidelijk aangegeven worden dat je de sneeuwkettingen verplicht moet gebruiken.

Top